Tripjes, internet en elektriciteit! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Mariëlle Wierst - WaarBenJij.nu Tripjes, internet en elektriciteit! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Mariëlle Wierst - WaarBenJij.nu

Tripjes, internet en elektriciteit!

Door: marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

19 Augustus 2015 | Ghana, Kumasi

Dinsdag 4 Augustus 2015

Alweer een aantal dagen verder. Vorige week schreef ik jullie voor het laatst. Maar door de trips die wij hier maken, gebeurt er de laatste dagen heel erg veel. Vorige week hebben we gewerkt bij de maternity, waar we veel bevallingen zagen, maar achteraf kunnen we zeggen dat we toch niet zo tevreden waren omdat we niet zoveel konden doen. Waarschijnlijk ook omdat we het niet verstaan en veel dingen missen. We leren hier wel om geduld te hebben, want we moeten zo ontzettend veel wachten overal. Maar komende donderdag starten we alweer op onze laatste afdeling en gaan we er nog zoveel mogelijk uit halen om te leren.

Dit weekend zijn we ook weer op een trip geweest naar de Volta region en naar Ade, waar het Volta meer uitmondt in de zee. Op vrijdag hebben we de hoogste berg van Ghana beklommen (ongeveer 800 meter), maar eenmaal bovenop was de eerste de beste berg hoger. Er was nog discussie of die berg bij Ghana of bij Togo hoorde en daarom hadden ze deze berg maar tot hoogste berg benoemd. Maar het voelt toch anders als je bovenkomt en de berg recht voor je neus is hoger. Gelukkig was het uitzicht mooi. Daarna moesten we snel weer afdalen en opschieten om nog naar de waterval te gaan. Het was een half uur lopen door het regenwoud, en daarna nog een half uur terug, en omdat de zon hier 's avonds uit de lucht valt moesten we opschieten om niet in het donker door het regenwoud te lopen. Maar het was het helemaal waard, want de waterval was enorm en je kon er naar toe zwemmen. Wat een natuurgeweld zo midden in een rustgevend regenwoud. Echt ontzettend gaaf en ik ben blij dat we dat hebben kunnen zien. We waren wel moe na die tijd, dus na het samen eten hebben we een hotel opgezocht en zijn we gaan slapen, want de volgende morgen gingen we rond zes uur weer op weg. Dit keer dus naar Ade, een strand met aan de ene kant het volta meer en aan de andere kant de zee. Ik probeer van tevoren geen verwachtingen meer te hebben, omdat meestal alles anders uitpakt. Dat lukt helaas nooit, maar dit keer pakte het zoveel beter uit dan ik had verwacht. Een zandstrand met palmbomen, hangmatten en idyllische bootjes die je naar de eilanden in het meer konden brengen. En ook bijzonder dat je zo van het meer over kon stappen om in de zee te zwemmen. Echt boven verwachting, dit strand. We moesten wel weer een beetje op tijd gaan, en ik had best langer willen blijven, maar we zouden uit gaan in Accra, de hoofdstad van Ghana. Na een lange rit kwamen de daar aan en zouden we in het University hostel slapen. Super....de kamer lag bezaaid met dode insecten en omdat een meisje in de groep vertelde dat zij allemaal bultjes had hebben we even opgezocht wat voor beestjes dat waren. In de tussentijd hebben we ook een aantal levenden gevonden. Het bleek te gaan om bedwantsen. Deze fijne beestjes verblijven in een matras en voeden zich met menselijk bloed. De bultjes gaan irriteren en blijven vaak weken aanwezig. Daar gingen wij dus echt niet in liggen. We hebben gevraagd om een andere kamer en na een goede inspectie hebben we de gok gewaagd. Onze begeleiders waren hier minder blij mee en waren de hele avond chagrijnig, waardoor de stapavond een beetje in het niet viel. De volgende dag ging het gelukkig weer wat beter en zijn we naar de traditionele markt gegaan in Accra. En ik denk dat we nog een keer terug gaan want ik kan me daar dagen vermaken. Ze verkopen daar zulke leuke spulletjes dus ik heb al wat kleine souvenirtjes ingezameld. Eigenlijk was het plan om daarna naar het strand te gaan, maar we kwamen langs het voetbalstadion. Nu bleek dat die middag Hearts of OAK (Accra) tegen Asante Kotoko (Kumasi) moest spelen, dus hebben we meteen gevraagd of we daar niet met zijn allen heen konden. Natuurlijk waren we voor Kumasi, want daar wonen we nu een beetje, en dat was maar goed ook, want ze wonnen met 1-2. En de sfeer in dat stadion was ontzettend leuk, helemaal niet vijandig een iedereen zat door elkaar. Daarna was het helaas alweer tijd om snel te eten en op huis aan te gaan want we moesten weer een heel eind rijden. Maar al met al weer een volgepropt maar leuk weekend.

Maandag konden we uitslapen, want we hadden nachtdienst. Dit hadden we afgesproken omdat we dan misschien bevallingen konden leren, maar zoals alles in dit land lopen dingen niet zoals gepland. Dit keer hadden ze niet op ons gerekend, dus echt leren zat er niet in. We baalden er een beetje van dat we het hadden afgesproken, een Elien werd ongeduldig en vroeg of we konden gaan (ik wilde dat eigenlijk niet doen, want ik had het vermoeden dat ze dat niet zo leuk vonden). En mijn vermoeden bleek waar. Ze waren daar niet zo blij mee. Dus toen besloot ze dat het goed was om te blijven. Maar was was het saai. Er waren eigenlijk geen bevallingen en slechts een keer konden we de ontsluiting bepalen. Elien voelde zich ontzettend moe en heeft uiteindelijk haar suiker getest. Deze bleek ontzettend hoog te zijn dus hebben we toch snel een taxi naar huis gepakt zodat zij haar pompje kon verwisselen. En eigenlijk vond ik het helemaal niet erg, want nu hadden we een excuus om te gaan slapen:). Vandaag lekker rustig aan gedaan en een beetje door de stad gewandeld. Dingen die me een aantal weken geleden zo vreemd waren, worden nu al normaal waardoor ik sommige dingen al vergeet te vertellen. Dat de elektriciteit hier constant uitvalt is bijvoorbeeld al bijna normaal, en geiten die overal door de stad wandelen ook (ook midden door de markt). Raar hoe je aan al deze dingen went.

Morgen gaan we eindelijk naar de Akokuaso kliniek, waarvoor we geld in gaan zamelen. De community zal aanwezig zijn, want we gaan uitleg geven over childhood care, diabetes, hypertensie, family planning en malaria om mensen meer bewust te maken wanneer het belangrijk is om naar een ziekenhuis te gaan. Deze kliniek verleent zorg aan 3000 mensen en deze komen morgen langs. We hebben die dag ook een soort mini-clinics waar mensen zich gratis kunnen laten testen op allerlei aandoeningen. En verder gaan we de kliniek natuurlijk eens goed bekijken om te zien wat er nu echt mist, want dat willen we met eigen ogen zien voordat wij spullen gaan kopen. Hier is het echt een grote happening waar de 'burgemeester' en misschien wel de televisie aanwezig zijn. Ik ben ontzettend benieuwd, want na de tripjes heb ik al wel gezien hoe arm de dorpen er uit zien. Voor de kliniek geldt dat dan natuurlijk ook, aangezien deze wordt onderhouden door de community. Ik hoop echt iets voor deze mensen te kunnen doen, maar daar heb ik wel geld voor nodig. Ik begrijp natuurlijk wel dat ik hier midden in zit en het hier voor mij ontzettend leeft en dat dat vanuit Nederland anders is. Ik kan ook nog steeds niet goed uitleggen hoe slecht het ziekenhuis waar ik werk, of de kliniek die ik morgen ga zien, onderhouden is. In Nederland zou je het ziekenhuis waar ik nu werk maar al te graag overslaan. Ik hoop hier ook echt niet ziek te worden, want hier in het ziekenhuis liggen is geen pretje. En dit is een goed ziekenhuis in vergelijking met de Akokuoso Kliniek. Ik kan hier niet alles veranderen, maar ik hoop dat ik naar huis kan gaan en straks kan zeggen dat ik wel echt iets voor die mensen gedaan heb. En niet alleen maar gekeken heb hoe slecht hier hier is. Ik ga mij hier nog een aantal dagen inzetten, en daarna op weg om te werken in een weeshuis in het noorden van Ghana. Daarna kom ik hier terug en gaan we van het ingezamelde geld medicijnen, infuusvloeistoffen en hopelijk ook wat langer bruikbare materialen kopen. Dus voor iedereen die al wel wat overgemaakt heeft: Ontzettend bedankt voor de centjes. Ik zal ze goed en wijs gebruiken. Ik hou jullie op de hoogte van wat er gekocht is en vooral wat voor impact dat heeft op de mensen hier.

Deze update is zo laat omdat de de laatste tijd zwaar last hebben van dumso (on-off). Hiermee bedoelen ze de elektriciteit die steeds uitvalt. Dat betekent voor mij dat ik vaak geen telefoon heb, en het internet is toch al slecht, maar zonder elektriciteit ook geen internetcafe. Meerdere keren heb ik geskypt en valt de elektriciteit uit. Maar jullie krijgen snel nog een update, want ik ben inmiddels druk bezig met spullen kopen en heb nog een derde trip gemaakt! Jullie horen snel van mij nu!

  • 19 Augustus 2015 - 09:23

    Iris:

    Super leuk om te lezen Jel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 03 Juli 2015
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 2082

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 07 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: